Vakantie in Griekenland

Spanje

Sunny Villas & SPA

Griekenland / Chalkidiki / Hanioti

Pavlos en Popi hebben niets teveel gezegd. Sterker nog, ik denk dat er niet genoeg woorden zijn om te beschrijven hoe mooi de zonsondergang op dit stukje van Chalkidiki is. Op aanraden van het Griekse echtpaar heb ik mij in een heerlijke ligstoel bij mijn privézwembad genesteld. En het uitzicht is prachtig! Zo ver ik kan kijken zie ik de zee schitteren in het laatste beetje zonlicht en aan de horizon ligt Mount Athos. Vasilis en Elena zijn de eigenaren van dit fijne plekje. Zij vertelden mij dat de ouders van Vasilis de basis hebben gelegd voor het creëren van deze moderne villa's. Eind jaren '80 bouwden zij hun eerste hotel en vond Vasilis het prachtig om alles te weten te komen over de service en gastvrijheid. Geen wonder dat hij dit zelf wilde voorzetten! In 2014 heeft hij samen met Elena elf unieke en luxueuze villa's gebouwd met als doel hun gasten het gevoel van thuis weg van huis te bieden, in een prachtige omgeving.En dat maken zij zeker waar. Sinds ik hier enkele dagen geleden aankwam ben ik nog niets tekort gekomen. En er is hier zoveel te doen, dat ik me geen dag verveel. Ik heb de sauna al uitgeprobeerd en vandaag heb ik een bezoekje gebracht aan het pittoreske Paliouri. Het enige dat elke dag hetzelfde is, is het moment dat de avond valt. Dan trek ik mij terug bij mijn heerlijke villa en geniet ik van de zonsondergang die op geen enkele plek zo mooi is als hier.

Mint Retreat Suites

Griekenland / Chalkidiki / Kalandra

Met de warme zon op mijn schouders, staar ik naar het uitzicht dat voor me ligt. De helderblauwe zee steekt prachtig af tegen de goudgele stranden. Toen ik vanmiddag in mijn huurauto het pad van Mint Retreat Suites op reed, was ik meteen verkocht. Eigenaresse Rea stond klaar om mij met open armen te onthalen en vertelde me van alles over haar idyllische plekje, terwijl we samen naar mijn suite liepen.Het viel mij meteen op dat de huisjes typisch Grieks zijn, door de authentieke natuurstenen die je hier op de eiland vaak tegenkomt. Eenmaal binnen in de suite voelt ieder plekje prettig aan. De moderne inrichting is van alle gemakken voorzien. Zo is het hier heerlijk koel door de airconditioning en heb ik een terras waar ik van het adembenemende uitzicht kan genieten. Ik weet zeker dat ik hier volledig zal opladen. Door de gastvrijheid van Rea weet ik meteen dat ik bij haar aan het goede adres ben om te vragen wat ik tijdens mijn vakantie op Chalkidiki zeker niet mag missen. Vol enthousiasme vertelt ze mij dat ze een boottrip voor me kan regelen. En daar zeg ik absoluut geen nee tegen.Nu is de avond gevallen en zit ik hier met een heerlijke wijn en een schaaltje vol olijven onder de sterrenhemel van Griekenland. Morgenochtend stap ik op de boot om alles vanaf het water te bewonderen. Ik kan niet wachten. Het schijnt dat de onderzeewereld hier er één is die je niet snel vergeet. Net zoals ik dit plekje nooit ga vergeten

Soleado Luxury Villas

Griekenland / Chalkidiki / Kalandra

Een prachtige locatie, een hoog comfortgehalte en uiterst vriendelijke eigenaren voor wie service en gastvrijheid, hoog in het vaandel staan. Wat ben ik blij met mijn nieuwste ontdekking op Chalkidiki; Soleado Luxury Villas. Dit fijne adresje biedt alle ingrediënten voor een ontspannen vakantie samen, met het gezin of lekker alleen, net als ik. Deze parel bevindt zich op een rustig plekje in Kassandra en beschikt over 8 luxe split-level villa's om in te verblijven. Allemaal met een modern interieur, een eigen tuin én zwembad, dat voor de nodige verkoeling zorgt. En dan zwijg ik nog over dat adembenemende uitzicht... Je wordt volledig ondergedompeld in de natuur: direct om je heen heb je prachtige olijfgaarden en een heerlijk geurende kruidentuin, en in de verte zie je de zee. Je begrijpt het al: tot rust komen gaat hier helemaal vanzelf.

Olea Mare

Griekenland / Chalkidiki / Kalives

Terwijl ik nog maar net aan mijn wandeling ben begonnen, zie ik ineens het blauw van de zee verschijnen. Soulas, een van de eigenaren van Olea Mare, tipte mij om een middagje te ontspannen op het rustige strand, vlakbij de appartementen.Ik ben twee dagen geleden aangekomen en verblijf in een van de mooie modern ingerichte studio's van Olea Mare. Gisteren heb ik de hele dag rondgereden om de omgeving te verkennen en heb ik de dag afgesloten met een heerlijke duik in het zwembad. Vandaag ga ik lekker luieren aan het strand. Terwijl ik naar mijn gereserveerde ligbedje loop denk ik terug aan de warme glimlach waarmee Soulas me hierover vertelde. Rust, natuur, de zee en tal van leuke plaatsjes binnen handbereik. Wat een perfect gelegen plekje!

Fruit Garden Villas

Griekenland / Chalkidiki / Kriopigi

Kijkend door mijn zonnebril zie ik de druivenbomen die zich gevlochten hebben tussen het hout van de veranda. De geur van rijp fruit maakt de lucht hier heerlijk zoet. Ontspannen lig ik aan mijn eigen privézwembad bij een van de villa's van Fruit Garden Villas. Het uitzicht op de bergen is grandioos en de rust die bij deze villa's heerst is heerlijk. Vanavond neemt mijn Griekse vriendin Petra mij mee naar het stadje Kriopigi om te eten bij een van de lokale Grieke taverna's. Maar eerst heb ik haar gevraagd om langs te komen bij deze idyllische villa. Ze zal het echt fantastisch vinden. Eliza! Hier ben ik dan eindelijk! roept Petra vanuit de verte. Ik begroet haar met drie Nederlandse zoenen. Wat fijn om je te zien, Petra! Ik open de deur van mijn villa en Petra is net zo enthousiast als ik ben over de villa. De schattige authentieke details zorgen voor een typisch Griekse sfeer. De villa is ruim en heeft zelfs een tweede badkamer. Ik loop samen met Petra naar het terras. Wat ziet het er prachtig uit! roept Petra vrolijk. We ploffen neer op de ligbedden naast het zwembad en genieten van de zon die langzaam achter de bergen verdwijnt. De lucht kleurt roze en verandert langzaam in donkerblauw. Mijn maag knort. Tijd om naar Kriopigi te gaan!

Kalma Villas

Griekenland / Chalkidiki / Nea Moudania

Rust, ruimte, stilte, ontspanning Met iedere stap die ik bij Kalma Villas zet, schiet me een ander woord te binnen. Stuk voor stuk omschrijven ze de villa perfect. Ik plof neer op de bank op mijn veranda, waar ik uitkijk over mijn privézwembad én de zee. In de verte vaart een vissersboot voorbij en de wind waait zachtjes door de bomen. Gisteren ben ik bij Kalma Villas aangekomen. Mijn goede vriend Nikos vertelde me dat hij nog een mooi plekje kende en voordat ik het wist reed ik samen met hem door het dorpje Nea Moudania in Chalkidiki. Om bij de villa's te komen moesten we wel nog even een paar hobbelige en zanderige weggetjes over, maar dat maakte de verassing alleen maar groter! Toen ik dacht dat we aan het einde van de wereld waren aangekomen, verscheen er ineens een poort recht voor ons. Daarachter lagen de villa's al in het zonnetje op ons te wachten.Toen ik eenmaal mijn koffers had weggezet in de ruime slaapkamer en de deuren naar de veranda open had gezet, werd ik overspoeld door een ultiem gevoel van thuiskomen. Het einde van de wereld en het begin van mijn geluk!

Nefeli Villa's

Griekenland / Chalkidiki / Nea Skioni

Nog nooit heb ik zoveel sardines gezien én gegeten als hier in het vissersdorpje Nea Skioni. Voldaan wrijf ik over mijn volle buikje. Wat een goed idee van mijn goede vriend Manos om het traditionele Sardine Festival te bezoeken! De inwoners hebben met alle liefde de visjes op lokale wijze bereid en delen deze uit. Gelukkig heb ik gisteren een fijn plekje ontdekt waar ik heerlijk kan bijkomen van dit feestmaal.Een stukje verderop liggen de villa's van Nefeli. Op mijn balkonnetje kan ik de heerlijke zilte lucht van de zee ruiken die op steenworp afstand ligt. En bij het zwembad staan fijne zonnebedjes en hangmatten! Ik zie mezelf er al liggen Eliza, wil je er nog eentje? Manos stoot me aan. Ik schrik op uit mijn dagdroom en kijk recht in de vriendelijke ogen van een oudere Griekse vrouw. Ze houdt de schaal met heerlijk ruikende sardientjes voor mijn neus. Vooruit, nog eentje dan!

Kappa Luxury Villas & Suites

Griekenland / Chalkidiki / Paliouri

Kom Eliza, ik zal je laten zien dat Kassandra ook plekken heeft waar je kan ontsnappen aan de drukte. Georgios houdt de autodeur voor me open. We hebben twee dagen doorgebracht in Thessaloniki. Ik heb er mijn ogen uitgekeken en vooral genoten van het eten. Maar na deze grote stad ben ik toe aan rust. En Georgios beloofde mij dat zo'n plek hier op minder dan 2 uur rijden te vinden is.Ik ben blij dat Georgios achter het stuur zit, want ik kan mijn ogen niet op de weg houden. Er is zoveel moois te zien! We stoppen onderweg even bij Nea Potidea, het kustplaatsje dat ook wel de Poort van Kassandra wordt genoemd. Ik laat je zoveel mogelijk zien Eliza, want als we straks bij onze bestemming zijn wil je daar niet meer weg!Nu ben ik helemaal nieuwsgierig! En zodra we aankomen bij Kappa Villas & Suites weet ik het meteen: hier wil ik inderdaad blijven. Mijn suite heeft een privézwembad en de inrichting is modern en luxe. En als je even genoeg hebt van het zwembad, sta je binnen enkele stappen met je voeten in de zee. Stilletjes kijk ik om me heen. We zijn echt ontsnapt aan alle drukte, precies zoals Georgios had beloofd.

Terra Olivia

Griekenland / Chalkidiki / Paliouri

Met een glimlach werd ik vanmorgen wakker in mijn heerlijke luxe suite in Terra Olivia. De lieve familie Kitsopoulou heette mij van harte welkom gisteren en ik kon niet wachten om hier een paar dagen door te gaan brengen. Sofia en Argyrios leidden mij rond en gaven mij de sleutel van mijn suite. Wacht maar tot je het uitzicht morgenochtend ziet vertelde Sofia vol trots. Ze heeft gelijk, op mijn terras gaat er een licht briesje door mijn haren en ik raak niet uitgekeken. Het zeewater is zo mooi helder en in de verte zie ik een eiland liggen. Dat is het eiland Sithonia vertelde Sofia en mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Ik ga dan ook zeker de omgeving verkennenmaar eerst ga ik uitgebreid ontbijten. Ik begrijp wel dat Argyrios en Sofia hier dit luxe resort hebben opgebouwd. Dit kleine paradijs is werkelijk schitterend, omringd door dennenbomen en de zee. Je hebt een beetje geluk nodig om gelukkig te worden sprak de filosoof Aristoteles. Dat heb ik gevonden.

Villa D'oro

Griekenland / Chalkidiki / Paliouri

Uitgerust word ik wakker in het ruime bed van mijn moderne suite bij Villa D'oro. Eigenaar Efstratios heeft alvast een uitgebreid ontbijtje voor me klaar gemaakt. Kijkend naar de prachtige blauwe zee loop ik naar het terras en ik plof neer op de lounge bank. Goedemorgen Eliza, goed geslapen? vraagt Efstratios. Ik vertel aan Efstratios dat ik in tijden niet zo lekker heb geslapen en blij ben om weer terug te zijn bij het prachtige Villa D'oro.De frisse zeebries waait door mijn haren, waardoor ik langzaam een beetje meer wakker word. Het ontbijtje ziet er verrukkelijk uit en ik neem een hapje van het versgebakken croissantje. Gisteren heb ik mijn eerste dag doorgebracht op het privéstrandje met één van mijn favoriete boeken. Efstratios heeft altijd goede ideeën en laat mij de speciale plekken van het eiland zien. Vanmiddag neem ik je mee naar een heel bijzonder historisch plekje genaamd Meteora. Hier zijn kloosters gebouwd midden in de rotsen! Je zult je ogen niet geloven en het uitzicht is adembenemend! vertelt Efstratios enthousiast. Een kriebelend gevoel in mijn buik zegt dat ik dit moet ontdekken en ik vertel Efstratios dat ik zeker met hem mee ga vanmiddag. Maar eerst is het tijd voor een heerlijke massage in de beautysalon van Villa D'oro.

Bungalow White Apartments and Suites

Griekenland / Chalkidiki / Pefkohori

Soms kom ik ze tegen: ultieme vakantieadresjes. Waar je je dag fris en fruitig begint met een verfrissende duik in het zwembad en tegelijkertijd geniet van een adembenemend uitzicht over de groene omgeving. Bungalow White Apartments and Suites is zo'n plekje!Ik heb net een lekkere ijskoffie bij de poolbar besteld als de vriendelijke eigenaresse van Bungalow White Apartments and Suites komt aangelopen. Kristina, wat een heerlijk rustig plekje is dit met al die prachtige bomen en die glooiende groene heuvels. Een ideale plek om te relaxen. Kristina wijst mij de weg naar mijn loft studio. Alles is hier aanwezig: een kitchenette, badkamer en een comfortabel bed en alles is heel netjes verzorgd. Maar wat mijn studio speciaal maakt, is toch echt het uitzicht vanaf mijn balkon. Hier ga ik even lekker zitten en misschien droom ik wel even weg En morgen? Morgen stap ik mijn auto in om het schiereiland Kassandria te verkennen. En dan stop ik zeker bij dat kleine restaurantje aan zee wat mij net werd aanbevolen!

MAKO Sea & Suites

Griekenland / Chalkidiki / Pefkohori

Met een welkomstdrankje geniet ik van een prachtige zonsondergang op het strand van MAKO Sea & Suites. De sfeer is magisch en ik heb het gevoel dat ik op een tropische bestemming ben aangekomen. De lantaarns zijn aangestoken en ik zie in de weelderige tuin (palm)bomen, rieten parasols en overal kussens met kleedjes op de grond. Met een brede glimlach geniet ik van de Boho chique-vibe en dat voelt goed! MAKO Sea & Suites is een plek waar je jezelf verbonden voelt met de natuur. Als vanzelf neem je de serene rust over en gaat alles automatisch een tandje lager. Op een lekker ligbed bij het elegante infinity pool kijk je uit over het privéstrand, de zee en in de verte een majestueus gebergte. Vanuit het hotel kun je alle kanten op. Het centrum van pittoresk Pefkohori ligt vlakbij en is zeker een bezoekje waard. Verrassende uitjes zijn ook mogelijk; snorkel bij de thermale bronnen bij het plaatsje Agia Paraskevi. Óf geniet van een zeiltocht naar het eiland Kelyfos. De mogelijkheden zijn ontelbaar en ik garandeer je, hier wil je nooit meer weg.

W Villas Halkidiki

Griekenland / Chalkidiki / Pefkohori

Ik ben net aangekomen bij W Villas Halkidiki. Dromerig loop ik door de ruime tuin met zwembad en leuke zithoekjes. In de verte zie ik het zandstrand en de glinsterende zee. Het geluid van de rustige golven geeft me een ontspannend gevoel. Je bent straks verzekerd van een ligbedje Eliza, het strand hier is van ons, vertelt Elina, terwijl ze me ontvangt. We lopen verder door de tuin en ik bewonder verschillende villa's. Ik zie het al, hier kan ik ongestoord genieten van het uitzicht of een duik in de zee kan nemen. Naast dat deze bijzondere plek echt een lust voor het oog is, weten ze me hier goed te verzorgen. Ik kom niks tekort! Bij de beachbar haal ik een cocktail met ouzo en neem ik plaats op een van de ligbedden. Wat een oase van rust. Het complex is weids opgezet en heeft prachtige tuinen met veel gras, dennenbomen en een groot zwembad. W Villas Halkidiki bestaat uit moderne villa's met veel privacy en fijne overdekte terrassen. Er zijn verschillende type villa's te boeken. Kies je voor een verblijf in een ruime villa met een eigen zwembad of verblijf je liever in een villa direct aan zee? Hier kun je optimaal genieten van zon, zee & strand. Wil je wat meer zien van Chalkidiki? Dan raad ik je aan om lekker te toeren en de verschillende unieke strandjes te ontdekken. Bezoek zeker ook Possidi Beach: op dit hagelwitte strand waan je je echt even op de Malediven!

Amoessa Boutique

Griekenland / Chalkidiki / Polichrono

Aan de rand van mijn zwembad staar ik dromerig voor mij uit. Mijn voeten bungelen in het water en ik merk dat ik gisteren veel gelopen heb. Chalkidiki, wat ben je toch prachtig. Ik ben hier nu een paar keer geweest en elke keer ontdek ik weer iets nieuws. De mooiste stranden en de gezelligste dorpjes, het is er allemaal.Ik kleed mij aan om te gaan ontbijten in het restaurantje van Amoessa Boutique. Dit Boutique hotel is mijn logeeradres voor de komende week. Ik vind de ligging echt ideaal, want het ligt niet ver van het strand en centrum. Bij aankomst werd ik vriendelijk ontvangen en direct in de watten gelegd. Ik zoek een tafeltje uit en Petros, één van de eigenaren schuift even aan. Hoe gaat het Eliza, heb je het naar je zin? Met een brede glimlach vertel ik hem dat alles tot in de puntjes geregeld is. Mijn suite met privézwembad is helemaal perfect. De elegante inrichting met warme zandtinten zorgen ervoor dat ik mij thuisvoel. De badkamer heeft een heerlijke douche en de handdoeken zijn zo lekker zacht. De sfeer is hier fantastisch en jullie hebben erg je best gedaan er iets moois van te maken. Na het ontbijt geeft Petros mij vol trots nog een kleine rondleiding. We eindigen bij het zwembad, waar we aan de bar met een kopje koffie nog wat verder praten. Heb je nog een leuke tip wat ik vandaag kan gaan doen? Vraag ik hem. Je kunt een tour gaan maken door de grot van Petralona hier ongeveer een uurtje vandaan. Nog geen half uur later stap ik in mijn auto. Ik ben onderweg naar Petralona en ik rijd door een prachtig berglandschap. Dit gaat vast heel leuk worden!

Evmorfes Villas

Griekenland / Chalkidiki / Poligiros

De vogels tjirpen als ik uitgerust wakker word. Terwijl ik langzaam mijn ogen open, besef ik op wat voor een mooie plek ik ben. Vanuit mijn raam zie ik de grote tuin met een heerlijk zwembad dat daar speciaal voor mij lijkt te zijn. Wat een rust!De groene, ecologische villa's liggen in het gedeelte van Chalkidiki waar weinig toeristen zijn, dat kon ik gisteren op mijn weg hier naartoe al zien. Nadat ik via de mooie, oude route bij Evmorfes aankwam, vertelde eigenaar Makis van Evmorfes Villas mij dat deze omgeving alles bevat wat nodig is voor een relaxte vakantie. De prachtige stranden en bergen zorgen namelijk voor adembenemende uitzichten en een oase van rust. Maar ook de levendige stad Thessaloniki ligt op een steenworp afstand. Ik neem mij voor om vandaag op zoek te gaan naar paradijselijke strandjes, maar eerst geniet ik even van de rust in mijn hangmat. Wat heb ik mij daar lang op verheugd!

Sani Verde

Griekenland / Chalkidiki / Sani Beach

Verwonderd parkeer ik mijn auto op de ruime parkeerplaats. Ik ben gearriveerd bij Sani Verde en ik weet nu al dat ik mij hier kostelijk ga vermaken. Het is werkelijk een juweeltje dat verscholen ligt middenin een groot dennenbos met een oneindig uitzicht over de groene omgeving. Totale rust overvalt mij en dat voelt meer dan goed. Het prachtige gebouw gaat helemaal op in de natuur met aan de voorkant een heerlijk zwembad en ligbedden.Welkom, jij moet Eliza zijn? Ik schrik op en merk dat ik alleen maar voor mij heb uit staan staren. De man die naar mij toe komt lopen, blijkt Rados te zijn. Samen wandelen we naar het gezellige terras van de poolbar. Heb je honger? vraagt Rados mij en voel inderdaad mijn maag vragen om iets lekkers. Even later zit ik met een glaasje wijn en frisse salade te mijmeren over wat komen gaat. Ik heb inmiddels de sleutel van mijn appartement en kan mijn nieuwsgierigheid nauwelijks bedwingen. Na de lunch wandel ik samen met Rados over het pad en hij wijst naar boven. Dat appartement daar in de rechterbovenhoek is de komende week voor jou.Inmiddels zit mijn eerste nacht erop. De zonnestralen die door mijn ramen vallen van mijn slaapkamer, kriebelen op mijn neus en laten mij langzaam wakker worden. Ik rek mij uit en ik realiseer me dat ik in tijden niet zo heerlijk geslapen heb. Wat is het hier ongelofelijk rustig. Ik kijk eens goed rond, de geweldige keuken, de gezellige woonkamer met inbetween gordijnen geven een fijne sfeer en ik voel mij meer dan thuis. Ik spring onder de douche en maak mij klaar voor een dag aan het luxe zwembad. Wat is het leven toch mooi!

Hotel Ekies All Senses Resort

Griekenland / Chalkidiki / Vourvourou

Tevreden lig ik in mijn hangmat en tuur ik onder mijn zonnehoed vandaan over het turquoise water van de baai van Vourvourou. En? Klopt het wat ik zei Eliza? Al nippend van mijn favoriete drankje Frappé knik ik tevreden naar Giannis. Ja je hebt helemaal gelijk.Ik ben zo enthousiast over Chalkidiki en bedacht mij gisteren een boottocht te gaan maken langs de rotsachtige eilanden en grotten die dit prachtige stukje van Griekenland rijk is. Met een aantal locals voeren we langs kleine baaien en snorkelen we in zee om de onderwater wereld te verkennen. Eenmaal weer op de boot kwam ik in gesprek met Giannis, een trotse inwoner van Sithonia. Hij raakte niet uitgepraat over Vourvourou en al snel kwam ons gesprek dan ook op Ekies All Senses Resort. Eliza, hier moet je overnachten. Vergeet al je zorgen en onderga een stukje Griekse gastvrijheid zoals je nog nooit hebt meegemaakt. Giannis heeft niets te veel gezegd. Niet alleen het eten en drinken is hier fantastisch, maar ook de ligging aan het strand. Mijn eigentijdse hotelkamer is zeer smaakvol ingericht en zoals overal in dit hotel is de relaxte sfeer aanstekelijk. Ik droom nog even verder